Navigacija

Objave

Biti kao mačke

Razgovor sa Veselom Kazakovom i Minom Milevom, rediteljicama filma ŽENE PLAČU

Vaš je film u posljednjem trenutku uskočio u natjecateljsku konkurenciju igranih filmova na ovogodišnjem Sarajevo film festivalu. Obzirom na to da ste obje na neki način djeca ovog festivala, koliko vam to znači? 
 
Mina Mileva: Sarajevo Film Festival je vrlo važan festival u našoj regiji i mnogi bugarski umjetnici su tamo dobili nagrade. Za nas lično Sarajevo znači spas, jer kada su nas u 2014. proganjali i napadali u Bugarskoj zbog filma „Ujak Tony, tri budale i tajna služba“, Rada Šešić ga je odabrala za takmičarski program - dokumentarni film. Sarajevo je bio prvi veliki međunarodni festival koji nam je dao nadu da ćemo nastaviti raditi, tako da nam znači sve. 
 
Vesela Kazakova: Na Sarajevo film festivalu nastavili smo s drugim dokumentarnim filmom “Zvijer je još živa” i našom “Mačkom u zidu”. Uskočili smo kao posljednja prijava, zatvaramo takmičenje i to je velika čast. Također, Sarajevo je predstavljalo prvi korak za mene kao umjetnicu jer sam igrala glavnu ulogu u “Miloj s Marsa” 2005. godine i dobila Srce Sarajeva, a 2006. pozvana sam da budem članica žirija. Sarajevo film Festival nam je pružio toliko podrške. Tamo smo se predstavile, dobile nagradu ARTE za scenario “Mačke u zidu” kada smo učestvovali na Cinelink -u... sada će za drugi igrani film, koji je bio tako snažno prihvaćen u Cannesu, sljedeća projekcija biti u Sarajevu. To je takav blagoslov, nevjerovatno je. 
 
Čitav niz slojeva opresije, ponižavanja, praznovjerja, konzervativnih zabrana, nepoštivanja i nevoljenja stoji poput bodljikave žice između vaših junakinja i njihove sreće. Je li užasno biti žena danas? 
 
Mina Mileva: Željele smo stvoriti apsurdan, ironičan i zabavan film o ženskom ovozemaljskom očaju koji bi se pokazao smiješnim i otkrio stvarno stanje situacije. Zaista je užasno biti žena, ali znamo da je još gore biti muškarac! 
 
Vesela Kazakova: Ovaj način života žena je običan, s puno stvari gurnutih pod tepih, s puno emocija skrivenih negdje u venama. O tome bi svi trebali početi govoriti. Treba govoriti o svemu što se događa u normalnom životu žena. Da, žene imaju različite odgovornosti, toliko obaveza pa je čak i normalan život žena vrlo težak. 
 
Koliko je potrebno unesrećenih generacija žena i koliko solidarnosti, podrške i razumijevanja da bi se jedna žena pobunila i rekla – postojim i ja, a ne samo suprug i beba? 
 
Mina Mileva: Ooo, citirate Veroniku, jednu od naših junakinja. Mislim da se ljudski mozak razvija vrlo sporo i da smo postavljeni u snažne patrijarhalne uloge u posljednjih 20-30 stoljeća. U svijetu postoje primjeri matrijarhata prije srednjeg vijeka. U našim krajevima bio je prilično jak. U Bugarskoj, na području Sofije, na primjer, matrijarhat je vladao stoljećima. U osnovi, mislimo da bi promjene mogle biti samo sporije. 
 
Vesela Kazakova: Dodala bih da Univerzum pripada muškarcima i ženama. Zato govorimo o jednakosti. I zato se pitamo kako bismo to mogle učiniti i reći - da, i ja postojim, što je Veronika rekla - i ja postojim u Univerzumu. Dobro bi bilo da iza nje stoji žena koja će ju podržati kada to kaže. Jer dobro znamo da se muškarci međusobno podržavaju. Zato je važno i da žene podržavaju žene. Kada podržavate ženu, dobro je razmisliti o tome kako ju podržavate i bolje je ako ju podržavate profesionalno. To smo uradile u našem filmu. Imamo kamermanke, snimateljke zvuka, redateljke... 
 
Mina Mileva: Producentice vrlo često ne žele zaposliti redateljice ili direktorice produkcije jer se generalno te pozicije smatraju vrlo stresnim, vrlo zahtjevnim i sa velikim pritiskom. To pokazuje naše duboko društveno uvjetovane predrasude da ne vjerujemo ženama da bi mogle preuzeti ovakve uloge. 
 
Vesela, kao autorica i redateljica sigurno ste osoba koja najbolje zna šta želi od svojih glumaca. Kako je režirati samu sebe kao glumicu u odnosu na rad sa drugim glumicama i glumcima? 
 
Vesela Kazakova: Možda je najteže biti i iza i ispred kamere. Prije svega, brine vas kako izgledate. Uopće nisam tašta, ali mi traži veliki napor da budem u dobroj formi pred kamerom. To je i drugi način razmišljanja jer zaustavljam mozak a unosim više emocija, mijenjam mozak kad sam s Minom iza kamere. Zato je dobro što smo nas dvije. Kad bih se skoncentrirala na glumu, u isto vrijeme sam razmišljala o tome snima li se zvuk, je li kamera uključena, prate li ovu reakciju... Vidjela sam sebe kako ponekad ne glumim, već zapravo režiram, i ti su dijelovi tijekom montaže odbačeni. Mina je vrlo dobra i osjećajna prema glumcima, veoma dobro komunicira s njima. Zato je dobro što radimo zajedno. 
 
Čini se da je sestrinska veza između Sonje i Lore mnogo dublja i jača nego između mame Ane i njenih sestara. Da li mlade generacije osjećaju više međusobnog razumijevanja i potpore od starijih? 
 
Mina Mileva: One su na prvoj liniji fronta – u boju. Za nas je najjača veza između Yoane i Veronice jer je slojevita, neočekivana i iznenađujuće ili jednako jaka. Devojke čine bazu, temelj filma. Bez njih dvije priča ne bi uspjela, ali djevojke koje su u pozadini izuzetno su važne da njihov tandem kao takav dobro funkcionira. 
 
Vesela Kazakova: Također, ljubav između sestara je toliko jaka da ju možete vidjeti čak i kad se svađaju. Htjele smo izbjeći papetičnost. Njihov ekstremni odnos pokazuje kako se ljubav može pokazati argumentima. Kad volite nekoga, izravno govorite stvari kako biste pomogli, ne ugađate i ne gubite vrijeme na ljubaznost. Kažete svojoj sestri da više volite da se vi zarazite i doživite katastrofu, nego vaša sestra. Isto tto imate sa Joanom i Veronikom kada Yoana kaže sestri - niko te nije pitao kako si se osjećala kada si rodila. Razmišljate o tome šta je unutrašnja tragedija, tako duboko razumijete svoju sestru i to vas muči. 
 
Mina Mileva: Mlađa generacija slobodnija od predrasuda i prekidanja veza. 
 
Već ste radili sa mačkom na filmu. Ovdje ih ima nekoliko. Znače li vam mačke nešto posebno? 
 
Mina Mileva: Hvala na tako divnom pitanju. Sve životinje i sva djeca za nas znače nešto posebno. Ali mačka posebno. Znate egipatsku boginju Bastet, ona je žensko. Ona je simbol ženske strane, a i mačka predstavlja žensku stranu stvari. Zbog toga žene imaju mačke, a otac dva psa koje (pse) jednako volimo – i pse i ptice i sve. Za čovječnost filmova je bitno da posredstvom životinja imaju ovu posebnu, metafizičku vezu s onim što nas okružuje. 
 
Vesela Kazakova: Neko nas je pitao - oh, toliko voliš mačku i sad snimaš film, misliš li da ćeš imati barem jednu mačku, a mi smo rekle – vidjet ćeš! Biće mnogo, mnogo mačaka i mnogo, mnogo žena. Ne bismo mogle bez mačaka. Mačke su dio pripovijedanja o ženskoj strani i otkrivaju skrivene emocije. Ujedno predstavljaju i neovisnost jer je mačka vrlo neovisna životinja. Da bismo bili nezavisni, više volimo biti poput mačaka nego poput pasa. 
 
(Snimile Mina i Vesela dok su se vozile automobilom iz 1988. godine sa otvorenim prozorima, na dugom putovanju iz Španije, a redaktirao još jedan mačkoljubac) 
 
Marinela Domančić
Održana svjetska premijera filma MEĐU BOGOVIMA
Održana regionalna premijera filma TRI KILOMETRA DO KRAJA SVIJETA
Održana svjetska premijera filma MAJKA MARA
Održana regionalna premijera filma REDAKCIJA
Održana regionalna premijera filma SELO POKRAJ RAJA