Navigacija

Objave

Michel Franco: Nikada ne razmišljam o filmovima koje sam već snimio

Reditelj Michel Franco, renomirani glas savremenog meksičkog filma, održao je Masterclass na 31. Sarajevo Film Festivalu, gdje je okupljenima otkrio specifičan način na koji nastaju njegovi hvaljeni filmovi

Reditelj Michel Franco, renomirani glas savremenog meksičkog filma, održao je Masterclass na 31. Sarajevo Film Festivalu, gdje je okupljenima otkrio specifičan način na koji nastaju njegovi hvaljeni filmovi.

Sarajevo Film Festival razvio je program Masterclass kao mjesto gdje vodeći savremeni autori razgovaraju s publikom te otkrivaju tajne zanata. No, razgovor s meksičkim rediteljem Michelom Francom na 31. Sarajevo Film Festivalu nije mogao ne započeti s pričom o – gradu Sarajevu.

„Kada su me prvi put pozvali da pokažem svoj film na Sarajevo Film Festivalu rekao sam si da moram prihvatiti poziv. Ipak se jednom u životu pruži prilika da dođem u Sarajevo. Tko zna kada će sljedeći poziv doći“, objasnio je Franco u dvorani Bosanskog kulturnog centra, ali i odmah dodao: „A evo me sada vjerojatno po deseti put u Sarajevu, koje je postalo moj drugi dom.“

Jednako kako meksički reditelj voli Sarajevo, tako i publika Sarajevo Film Festivala voli njegove filmove, što se vidjelo i na projekciji njegovog posljednjeg filma „Snovi“ prikazanog u ispunjenoj dvorani Skenderija. Film u kojem glavnu ulogu ima holivudska zvijezda Jessica Chastain dočekan je aplauzom, ali njegov reditelj ga nije ostao gledati.

„Nikada ne razmišljam o filmovima koje sam već snimio. I nikada ih ne gledam ponovno. Prije tri godine sam s Mirom Purivatrom sjedio u Hrvatskoj, na festivalu u Slanom, dok je prikazivan moj film 'Nakon Lucije'. Nismo gledali film, ali je projekcija bila na otvorenom, pa sam ga vidio izdaleka. I činilo se dobrim, ali nisam imao poriv prići bliže i gledati ga. To je zato što ne želim živjeti u prošlosti, već u sadašnjosti“, istaknuo je Michel Franco, čiji su filmovi, kao što su „Novi poredak“, „Hronični“, „Zalazak sunca“ i „Nakon Lucije“, višestruko nagrađivani na festivalima u Cannesu i Veneciji.

U razgovoru, koji je moderirao Ennis Ćehić, nagrađivani filmski autor, rođen u Mexico Cityju, osvrnuo se i na svoje početke i odluku da umjesto odlaska u neku filmsku školu – odmah počne snimati filmove.

„Kada sam bio mlad imali smo samo dvije filmske škole, u koje se bilo teško upisati. Bio je to dugačak i mučan proces, koji sam svakako htio izbjeći. Oni su preferirali studente koji su već diplomirali nešto drugo, a ja sam samo htio snimati filmove. Nisam htio prvo završiti pravo da bih mogao snimati filmove“, izjavio je Franco, koji je brzo prešao s riječi na djela. Krenuo je snimati kratke filmove, vrlo često bez budžeta, i svjesno griješio.

„Snimao sam loše kratke filmove. Snimio sam ih petnaestak, a samo ih je možda trećina bila smislena. To je bila moja filmska škola. Radio sam filmove, puno griješio, i tako učio“, priznao je Michel Franco, koji i danas uz režiju sam piše svoje scenarije, ali i producira filmove.

Tokom tog procesa učenja razvio je svoj način stvaranja filmova. On je, zapravo, vrlo jednostavan. Scene uvijek snima hronološki, odmah montira, a ako nema dovoljno veliki budžet da bi snimio ono što je zamislio, prilagodi se onom budžetu koji ima. Sve kako bi nastavio snimati.

„Ako budžet nije dovoljan za puno likova, onda ću smisliti priču koja nema puno likova“, vrlo je jasan Franco u svojoj viziji snimanja filmova. Kako snima hronološki, onda ne koristi usluge skriptera, a ponekad snima i bez scenografa i kostimografa. Kako? Tako da glumci na set dolaze u svojoj odjeći, baš kao što je Jessica Chastain u filmu „Memory“ koristila odjeću iz svojeg ormara.

Takav pristup omogućio je da snima ritmom od gotovo pa jednog filma godišnje i to isključivo pod njegovim uvjetima.

„Ako trebam smanjiti budžet s 1,5 milijoa na 150 tisuća dolara, napravit ću to jer želim snimiti film. Ne želim čekati 10 godina na novi film. Vrijeme je najvrjednija stvar koju imamo, zašto ga trošiti na čekanje“, iskreno je kazao Michel Franco na Masterclassu Sarajevo Film Festivala.

„Prvenstveno me zanimaju ljudi. I uvijek to mora biti osobni pristup. Dobri filmovi, barem u mojem slučaju, nikada ne idu s namjerom da snime priču o nekoj temi, a zatim se posvete likovima. Uvijek ide suprotno, prvo likovi, onda priča, a zatim se iz priče rodi tema“, kazao je Franco, koji veliku pažnju posvećuje pisanju scenarija. Tu je izuzetno discipliniran, pa kada krene pisati onda to radi svakodnevno tako da napiše pet stranica. Čak i ako ima inspiraciju, stane kada dođe do pete stranica, a onda nastavlja sutra. A subotom i nedjeljom ne piše jer, kako sam kaže, svakome je potreban odmor.
I kada sve napiše i pripremi, onda dolazi prava magija – glumci.

„Obožavam odlične glumce, jer su maštoviti i često će oplemeniti ono što ste napisali, učiniti vašu priču puno boljom“, priznao je Michel Franco. Zato i njega glumci vole, pa čak i ako ne mogu dobiti visoke honorare, glumci poput Jessice Chastain, Tima Rotha i Petera Sarsgaarda rado će prihvatiti ulogu u njegovom filmu.

„Pravi trik je okružiti se talentiranim ljudima koji bolje od vas znaju što zapravo želite“, otkrio je „tajnu“ dobroga filma Franco, ali i odmah dodao:
„No, ne smijete zaboraviti da je film vizija jednog čovjeka. Rade ga mnogi ljudi i svi su oni važni, ali uvijek mora biti jedna osoba čija se vizija slijedi. Najčešće je ta osoba reditelj.“
Renátó Olasz: Nedostajao mi je proces stvaranja kakav sam imao u mladosti
Elsa Kremser i Levin Peter: Uvijek se radi o emocionalnoj istini
Michel Franco: Nikada ne razmišljam o filmovima koje sam već snimio
Večeras dodjela Počasnog Srca Sarajeva Paolu Sorrentinu
Michel Franco: Sarajevo je moj drugi dom